Thursday, August 18, 2011

Cara Buat Partition (Windows 7)


                              


Assalam, dan salam Ramadhan...

OK, hari ni namo citer pasal jiwang-jiwang semua da. Kita nk pergi sedikit ke dunia komputer jab. Kali ni amin nk cerita cara nk buat partition pada window 7.


Membuat partition hard drive bermaksud membahagikan satu hard drive fizikal kepada beberapa saiz memory hard drive tersebut. Contoh jika dalam satu hardisk itu memupunya storage sebanyak 500GB korang boleh bahagi kepada dua partition 250GB+250GB atau tiga partition 100GB+100GB+300GB . Untuk membuat hardisk partition agak mudah kerana window XP, Vista dan 7 sudah menyediakan utiliti tersebut tanpa memerlukan 3rd party sofware.


Apa tujuan buat partition ini?


Skunk ni banyak pc atau laptop menyediakan satu partition sahaja di dalam Mycomputer korang dan ia dinamakan sebagai C. Namun keadaan ini agak risiko dengan menyimpan data (seperti : gambar, video dan lain2) aplikasi dan operating sistem dalam satu partition jika berlaku  fail 'partition's index' (fail yang memberitahu komputer korang di mana segala data di simpan), komputer korang tak boleh 'boot up' atau start daripada drive tersebut atau jika korang boleh boot up menggunakan 'recovery disc' atau external hard drive, anda masih tak boleh akses data-data korang.



  • Mudah nak back up. Jika korang ingin format dan menginstall semula Windows, korang tidak perlu risau kerana yang terlibat hanya drive C: , drive yang anda simpan segala data anda tidak akan terusik.
  • Partitioning membolehkan anda mencuba pelbagai operating system (OS), terutamanya semasa membuat pilihan sama ada mahu upgrade OS atau tidak. Disebabkan dua atau lebih OS tak boleh diinstall dalam drive yang sama maka mempunyai partition adalah lebih memudahkan.

Step-step...
Mula-mula sekali buat back-up data-data hampa yang penting. Proses partitioning sepatutnya tidak akan padam mana-mana data tetapi adalah lebih ok jika mengambil langkah berjaga-jaga sekiranya hampa ni tidak biasa dengan benda ni...hehehe


Tekan start >click kanan kat my computer > pilih manage.
                                ATAU
Type jer kat Ruangan saerch pada start menu dengan menaip Disk managment.
                               ATAU
Control Panel>System and Security(Performance and Maintenance untuk XP)>Administrative ToolsComputer Management.


Kemudian dia akan mempapar ini



Kemudian kat sebelah kiri sekali tu, pilih Disk managment. Pastu click kanan seperti dalam gambar di bawah ini. Pastu tunggu sat..





Kemudian masukan jumlah saiz storage yg hampa nak...
Kemudian tekan shrink.

 Setelah hampa tetapkan saiz drive yang dikehendaki, ia akan muncul di ruangan Disk Management sebagai Unallocated Space. Klik kanan pada entry itu, pilih New Simple Volume dan ikut panduan wizard untuk langkah seterusnya. Secara general, hampa boleh format drive ini sebagai NTFS yang menawarkan fungsi compress untuk menjimatkan ruang.

SIAP....senang kan??? hehe....SELAMAT MENCUBA...

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete