Friday, November 26, 2010

Warna ^^

Warna, tanpa kita sedari, boleh mempunyai kesan yang mendalam tentang bagaimana kita merasa baik secara mental dan fizikal
Biru mewakili kedamaian, ketenangan, tenang, kestabilan, harmoni, kesatuan, kepercayaan, kebenaran, kepercayaan, konservatif, keselamatan, kebersihan, ketertiban, kesetiaan, langit, air, sejuk, teknologi, dan depresi.Biru dapat "melambatkan denyut nadi, suhu tubuh lebih rendah, dan mengurangkan nafsu makan." Biru dianggap warna perniagaan kerana mencerminkan kebolehpercayaan.
Warna biru juga digunakan pada bendara di bahagian yang berwarna biru tua di atas sebelah kiri membawa ke bawah hingga atas jalur merah yang kelima itu maknanya perpaduan rakyat.


Hijau, salah satu yang paling sering dikutip warna kegemaran. Ia mewakili alam, persekitaran, kesihatan, tuah, pembaharuan, muda, kekuatan, musim semi, kemurahan hati, dan kesuburan. 
Kita selalu mengaitkan merah dengan cinta, bahaya, keinginan, kelajuan, kekuatan, keganasan, kemarahan, kecemasan, tanda berhenti dan darah.
Merah dapat membangkitkan respon fight-or-flight, meningkatkan tekanan darah dan membuat jantung berdetak lebih cepat
Di Cina merah melambangkan perayaan dan keberuntungan,selaunya diguakan untuk pesta-pesta keramaian dan digunakan pada pada pakaian pengantin.

 Putih  adalah warna yang menggambarkan penghormatan, kemurnian, kesederhanaan, kebersihan, kedamaian, kerendahan hati, presisi, tidak bersalah, pemuda, kelahiran, musim sejuk, salji, baik, dan perkahwinan.






Ungu merupakan royalti, spiritualitas, bangsawan, upacara, misteri, transformasi, kebijaksanaan, pencerahan, kekejaman, dan kesombongan. Ungu dianggap sebagai warna yang eksotis



Kuning mewakili sukacita, kebahagiaan, optimisme, idealisme, imaginasi, harapan, sinar matahari, musim panas, emas, falsafah, ketidakjujuran, pengecut, pengkhianatan, kecemburuan, iri hati, penipuan, penyakit, bahaya, spirtuality dan inspirasi
 Warna kuning turut digunakan pada bendera Malaysia iaitu pada anak bulan dan bintang ialah warna Diraja bagi Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja.
Jingga adalah warna yang mengingatkan kita kepada daun yang keguguran, labu dan Holloween (haram sambut bg umat islam) .Melambangkan keseimbangan, kehangatan, keghairahan, dan menuntut perhatian.

No comments:

Post a Comment